tiistai 19. helmikuuta 2013

Paska kela ja vakituinen muutto ulkomaille

Kela muisti jo valmistunutta ahkeraa opiskelijaa kirjeellä. Niiden mukaan oon tienannut vuonna 2011 sen verran paljon euroja että about 500 euron mätkyt olis maksettavissa. Mä oon tietenkin sitä mieltä että en oo mitenkään tienannut yli sallittujen rajojen vaikka en oo niistä kyllä ikinä mitään kirjaa pitänytkään. Oon aina luottanut siihen että parin kuukauden kesätyöt ja koulukuukausina ohjatut jumpat ei mitenkää voi olla niin hyvä tulonlähde että niillä ois vaikutusta Kelan tukiin. Ilmeisesti Kela on kuitenkin nyt siis toista mieltä.

Tällaset asiat on hirveen vaikeita, hankalia ja työtä vaativia lähtee selvittelemään ihan suomessakin mutta saati sitten ulkomailla asuessa. Onneksi äiti on kotona lupautunut mun pepereiden pyörittelijäksi. Hankalinta tästä tekee sen että mussa ei oo ikinä ollut kirjanpitäjän vikaa ja esimerkiksi palkkakuitit yms. "tärkeät paperit" ei oo välttämättä sellaisessa järjestyksessä kuin niiden toivois tällasessa tilanteessa olevan. Mä en tiedä edes missä mä oon ollu töissä vuonna 2011!

Hoideltiin äitin kanssa näitä asioita skypen välityksellä ja äiti sanoi että meidän tärkeät postit (kela, verohallinto yms.) tulee vieläkin Rovaniemen osoitteen kautta. Me ollaan tehty postin käännösilmoitus äitin ja isän osoitteeseen jo rollosta lähdettäessämme ja mun mielestä myös maistraattiin ilmoitettiin muutosta samalla lomakkeella. Näin ei ehkä kuitenkaan ole ja meidän posti seikkaileekin nyt pitkin suomea. Nyt äkkiä ilmoitusta maistraattiin!

"Muuttoilmoitus tehdään kirjallisesti ja viimeistään viikon kuluttua muuton jälkeen. Ilmoitus on tehtävä myös tilapäisestä asumisesta, joka kestää yli kolme kuukautta" 
 Me ei olla tehty muuttoilmoitusta ulkomaille ihan tiedostetusti. Ollaan ajateltu että voidaan hyötyä esim. terveyspalveluista (hammaslääkäri!) yms. suomeen lomalle tultaessa mutta päätettiin nyt kuitenkin tehdä ilmoitus maistraattiin vakinaisesta ulkomaille muutosta. Näin me luovuttiin muutamista kotikuntaan liittyvistä oikeuksista ja velvollisuuksista. "Tällaisia ovat esimerkiksi äänioikeus kunnallisvaaleissa ja kotikuntaan sidotut kunnalliset oikeudet." Kesän hammaslääkärireissu jääköön haaveeksi ja nyt ollaan ihan virallisesti ulkomailla vakituisesti asuvia, myös papereissa.

Luulin että Australiassa on ikuinen kesä mutta olin väärässä. Taas on satanut niin monta päivää putkella että en edes muista milloin olisin käynyt viimeksi rannalla. Rusketuskin on jo haalistunut. Parasta sadepäivien tekemistä on tietenkin kaikki sisällä tapahtuva touhaaminen. Tänään meidän sadepäivä on näyttänyt tältä:

Leijonakuninigas ja ainoat oikeat koirankarvasukat
Leijonakuningas on aina ollut mun lempparileffa nro 1. Niin ihana ja surullinen samaan aikaan. Parastahan tämä on kattoa tietenkin suomeksi, ihan niin kuin lapsenakin. Rikulle ainut oikea versio on englannin kielinen mutta mä osaan kaikki laulut ulkoa suomeksi ja siksi suomalainen versio on itelle paljon läheisempi. Jalassa myös ainut oikea versio villasukista. Koirankarvasukat löytyi joulupaketista ja nämä on ainoat villasukat mitkä pitää mun hikivarpaat lämpiminä. Rikun mielestä nämä haisee navetalta ja hevosen kakalta mutta mä rakastan näissä olevaa oikeaa lampaanvillan tuoksua.

 "Hakuna matata"




3 kommenttia:

  1. Heips. Täälläkin on ollu surkeet kelit. Kauan teillä on tarkoitus asustella ausseissa? LK on paras, ostin sen Veikallekin <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ...ja vettä satelee edelleen! Meillä ei oo mitään hajua tai suunnitelmaa siitä kauanko aiotaan viipyä...sen mä tiedän että riku ei haluais lähteä ikinä pois mutta katotaan miten tilanteet muuttuu sitten joskus tulevaisuudessa. Nyt meillä on ykköstavoitteena saada rikulle aussipassi ja joku muutama vuosi siinä menee eli siihen ollaan (oon) varautunut. mitenkäs teillä? te ootte jo ollut vähän pidemmän aikaa, niin ainakin oon tajunnu blogista? (taas sataa ihan kaatamalla!!!)

      Poista
  2. No aika näyttää, pääasia että viihdytte :) Me tultiin tammikuussa 2012 ja just tässä kirjoittelen blogiin aiheesta, ihan puskikosta tuli suuria muutoksia suunnitelmiin :O But that´s life! :P

    VastaaPoista