maanantai 10. kesäkuuta 2013

Second home

Lentokoneessa englantia puhuva nainen kysyi Helsinki-Vantaan lentokentälle saavuttaessa " Is this home for you?" Vastasin tähän että "Yes, second one".

Ihanaa olla kotona pitkästä aikaa. Oon nyt muutaman päivän hoitanut "pakollisia" asioita kuten siivonnu mun lähinnä pyykin kuivaukseen tarkotettua ja romuvarastoksi muuttunutta huonetta asumiskuntoon. Laajensin siivouksia vähän muuallekkin ja vein lähes viisi jätesäkkiä vaatteita ja muuta roinaa SPR:n kierrätyskeskukseen. Taisi siinä loistaa tavarat vastaanottaneen työntekijä miehen silmät kirkkaammin kun ikinä.

Yhtäkkiä Seinäjoki tuntuukin jotenkin ihmeen pieneltä kaupungilta. Oonhan mä nyt aina tiennyt että se on aika pieni mutta nyt se tuntuu vieläkin pienemmältä. Silti on kiva olla kotona ja kuunnella kuinka ihmiset puhuu leviää. Vitsi miten vihreää ja ihanaa meillä täällä onkaan ja toinen "voi  vitsi" sille miten hyvältä Aura -juusto maistuukaan! Onneksi mä en myöskään vielä ehtiny aloittaa mun sokerilakkoa koska irtokarkithan on maailman parhaita. Voi nami! Niistä tuli niin kova morkkis että piilotin ne keittiön kaappiin salmiakin nälän varalle. Myös Jennin tekemä riisipuuro kaneli-sokerilla oli hyvää ja toimii erinomaisesti ilman jouluakin.





Kyllä jo vuodessakin ehtii unohtua muutama asia.. Ensinnäkin otetaan esimerkiksi autolla ajaminen. Australiassa ajamaan opetellessani pyyhkijät heilui vilkun sijaan. Täällä tietenkin sama jatkuu mutta tänään tein sen mitä oon pelännyt koko ajan; ajoin kadulla vastaan tulevien kaistalla, hups! Onneksi vauhtia oli vähän ja tämä tapahtui muutenkin yksisuuntaisista kaduista rakennetussa Jyväskylän keskustassa (tämähän voi siis tapahtua ihan jokaiselle). Kävin vähän vaan kääntymässä... Kaupassa unohdin punnita banaanit koska Australiassa hedelmät ja vihannekset punnitaan vasta kassalla kassatädin toimesta. Ilmeisesti luotto ruokaostoksia tekeviä kohtaan ei ole niin korkealla.

Eilen tulin Jyväskylään jossa koitan päästä näkemään kaikki Jyväskylän kaverit ja sukulaiset. Tämä ei oo mun vipa reissu tänne ja tuunkin varmaan käymään ainakin vielä muutaman kerran. Juhannuksen vietän meidän mökillä Oravaisten saaristossa kuinkas muutenkaan kun saunoen ja syöden. Viikko juhannuksen jälkeen oon suunnitellut Rovaniemen reissua ja sitten pitäis ehtiä vielä Helsinkiin ja saatanpa repästä ja lähteä vielä shoppailumatkalle Tukholmaan. Tulee muuten olemaan mun eka Tukholman reissu! Haaveilen myös "akkojen kylpyläreissusta" äitin ja siskon kanssa. Australiassa ei oo samanlaista kylpyläkulttuuria kun Suomessa ja oiskin ihana lillua jossain pari päivää.

Aatu on harmaantunut <3

Rikun kurssi on lähtenyt hienosti käyntiin. Kauheestihan se ei sille maistu mutta eipä siinä nyt oo valittamista vaan se on vain tehtävä... Enää viis viikkoa teoriaa jäljellä, jee! Riku on aina niin reipas eikä se valita juuri ikinä. Jos mä joutuisin tekeen jotain tollasta niin kyllä siitä kuultais ihan varmana... Tuntuu, että välillä Rikun kurssi tai oikeastaan se, että se joutui jäädä Melbourneen siksi ajaksi kun mä tapaan meidän kavereita ja perheitä Suomessa, harmittaa mua enemmän kun sitä. Koitan tehdä parhaani ja edustaa meidän perhettä niin hyvin kun osaan!

Ollaan yhteyksissä!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti