sunnuntai 12. helmikuuta 2012

Maailma pienenee?

Riku aina puhuu siitä, miten "maailma pienenee" sitten kun asuu jossain muualla. Se tarkottaa sillä sitä, että kun asuu Australiassa, niin matka Suomeen ei tunnukkaan niin pitkältä kuin mitä se ehkä oikesti on.. Sehän on vaan lentomatkan päässä...ja niinhän se onkin. Meillä pitäis oikestaan jo olla joku sähkönen varausjärjestelmä meiän sohvalle, koska niin moni kaveri on jo tulossa kylään! (ihanaa, onneksi) Jotenkin itelle tuo ajatus maailman pienenemisestä on vielä kuitenkin vähän vieras.. Internet on varmaan kaikkien matkaajien ja ulkomailla asuvien pelastus. Rikulle ja Rikun perheelle se on mahdollistanut yhteydenpidon jo monta vuotta. Skypen ja facebookin avulla just pienennetään sitä maailmaa ja saadaan olla osallisina toisten elämässä ihan melkein livenä. Näiden juttujen takia myös mun äiti on tullut/joutunut osalliseksi skype ja facebookmaailmaa! Tänään ollaan yhdessä Rikun kanssa koulutettu äitiä siihen, miten soitetaan ja vastataan skypessä (vihreä ja punainen luuri) ja ollaan tehty muutamia ihan menestyksekkäitä testisoittojakin! Lisättiin myös äiti facebookkiin, mutta sen käyttäminen ja oppiminen taitaa viedä vähän enemmän aikaa... Meillä (äitillä) on nyt kuitenkin hyvin tässä vielä aikaa oppia kaikki noi jutut ja niiden käyttö. Voidaan tehä monia testisoittoja vielä kevään aikana ja tarkistaa että hommat onnistuu ennen kuin lähetään.


Varattiin tällä viikolla muuten se meiän Hong Kongin hotelli!! "Hotel Panorama by Rhombus, with its distinctive triangular architecture, is the tallest deluxe business hotel overlooking Victoria Harbour in Tsim Sha Tsui." En oo ihan varma tyynyvalikoimasta, mutta ainakin iltaisin siellä on tarjolla drinkkejä ja d’oeuvresejä! Nimensä mukaisesti ainakin näköalat pitäis olla kohdillaan.



Oon jo kaks kertaa saanu kuulla tällä viikolla eri ihmiseltä saman kommentin.. Puhun paljon meiän Australiaan lähtemisestä tai oikestaan se menee enemmänkin niin, että kaikki muut ihmiset melkeinpä alottaa keskustelun siitä. No, kuitenkin. Kun puhun meidän sinne menemisestä niin käytän siitä oikestaan melkeinpä huomaamatta sanaa "reissu". Nämä kaksi eri ihmistä on siis kuluneella viikolla kiinnittäny huomiota siihen "reissu"-sanaan ja oon saanu kuulla kommenttia siitä, että eihän se oo "reissu" vaan "muutto." Aloin tätä miettiä sitten itekseni ja sitä, että miksi sitten puhun reissusta, vaikka kyllä tiedän, että ollaan muuttamassa sinne. Oon nyt tullut siihen tulokseen, että se on psykologista itsesuojelua!! Oikeasti reissuhan tarkoittaa jo sanana lyhyttä pois lähtemistä tms. (ainakin mulle), mutta muutto... Muutto on menemistä pois ja olemista jossain muualla, ja siksi se on mulle hirveän vaikea sana... Nämä kaikki sanat ja niiden käyttäminen on mulle ihan tiedostamatonta, enkä mä tietoisesti puhu reissusta vaan se vain tulee suusta. Vaikka tiedän miten asiat on ja vaikka miten ihanaa onkaan kun voin MUUTTAA asumaan Australiaan niin silti se on hirveän vaikea ja haikea juttu. Onneksi maailma on kuitenkin pieni ja mun viisumissa on lupa mennä ja tulla "over seas" edes takaisin. Kun pääsen sinne niin mä ainakin pyrin pienentämään tämän maailman mulle sopivaksi.


Ja hei kaikki! Oon alkanu suunnitteleen kotikirpparia! Muutama kaveri on kieltäny viemästä "mitään pois" ennen kun ne on käyny tsekkaamassa mun kätköt :D Tänään Jennikin halusi skypen kautta "nähdä mun tavaroita" että se voi "varata" niitä itelleen sitten kun lähdetään :DD Oon tässä pikkuhiljaa siis koittanu orientoitua tohon vaatekaapin siivoukseen ja järkkäilyyn. Mä oon vaan niin huono laittamaan mitään pois/luopumaan yhtään mistään. Tiedän että mulla on kaapit täynnä vaatetta ja muuta kamaa mitä en oikeesti käytä, mutta aina kun tulee se luopumisen hetki niin voi jestas...En mä nyt itke mutta melkein! Uskon, että nyt on kuitenkin helpompi laittaa oikeasti vaatteita pois, koska tiedän että en voi kaikkea vetää mukanani ja vaikka jättäisin niitä tänne säästöön, niin kun tuun takasin niin mulla on silloin sama vaateongelma, mutta vaan Australian päässä. Ja kuka sitä vanhoja vaatteita käyttää? Ei kukaan. Käytiin muuten kysymässä postilta pakettien lähettämisestä ja hinnoista. 15-30 kilonen paketti menee ausseihin vähän yli satasella. Vielä pitää selvittää rahtifirmoilta ja lentoyhtiöiltä mitä pakettien lähettäminen sitä kautta maksaa... Taustatyöt siis menossa!


-Laura

2 kommenttia:

  1. Jos se kotikirppari on vielä huhtitoukokuun vaihteessa kun mennään lappiin, niin haluan kans osallistua ! :) ja pitää kattoa nyt kuinka teille sopis että tullaan kylään. Sillon pääsiäisenä ollaan sinnepäin kummiski tulossa !

    VastaaPoista
  2. Hei! Varmasti on itsesuojelua. Maailman toiselle puolelle muuttaminen kuulostaa liian lopulliselta.. Me muutettiin juhannuksena Kanadaan perheen kanssa ja itsekkin puhuin vain kaikille että älkää huoliko, mikään ei muutu. Me ollaan vaan vuosi pois ja ennen kuin huomaattekaan niin me ollaan jo takasi. Nyt jo kuitenkin puhutaan jo siitä ajasta että muutetaan sitten takas Suomeen kun meidän tytär kohta 4v menee yliopistoon.. :)

    VastaaPoista