keskiviikko 29. toukokuuta 2013

Ihana Sydney

Aaaaa, mä oon rakastunut! Oon aina ollut isojen kaupunkien rakastaja varmaankin just siitä syystä koska en oo ikinä oikeesti päässyt asumaan niissä. Jotenkin se kaikki mitä kaupungeissa on, kiehtoo mua niin paljon. Paljon ihmisiä, kiirettä, kauppoja, kahviloita, junia... Sydneyssä oli täys syksy päällä ja ehkä se oli vielä yksi syy siihen miksi syksyihmisenä rakastuin lisää. Oli ihana nähdä punaisia, oransseja ja keltaisia lehtiä pitkästä aikaa ja hengittää raikasta syksyilmaa. Nämä kaikki yhdistettynä kaupungin nähtävyyksiin vei mut mennessään. Sanoin jo Rikulle että "tänne muutetaan."

Me valittiin nyt lähtöajaksi aamuyö ja startattiin Tiidalainen Gold Coastilta klo 3.30am. Riku ajoi suurimman osan matkasta mun torkkuessa vieressä enemmän tai vähemmän. Oon mäkin autokoulunopettaja... Ajomatkassa meni about 11 tuntia ja saavuttiin siis Sydneyyn lauantai-iltapäivänä.

Meidän hotelli Sprigfield Lodge oli tosi mukava. Ainoa miinus oli autopaikkojen puuttumattomuus tai olihan niitä paikkoja, viereisessä autoparkissa. Onneksi hotellilla oli diili autoparkkia pyörittävän firman kanssa ja saatiinkin parkkimaksu pudotettua $40:sta $20:iin /24h. Diilin kanssa tämä oli ihan inhimillinen hinta mutta ens kerralla kyllä tarkistetaan autopaikan sisältyminen hintaan, koska nyt me oltais voitu autoparkin hinnalla saada majoitus jostain kalliimmasta hotellista mihin ois sisältynyt autoparkki jo valmiiksi.

Springfield Lodge sijaitsee Pottspointissa, Kingscross:in alueella, ihan Kingscrossin juna-aseman lähellä ja kävelymatkan etäisyydellä ravintoloista, kaupoista (Coles ja ihan hotellia vastapäätä on iso orgaaninen market johon Rikukin ihastu), ja pubeista. Verrattiin Rikun kanssa aluetta vähän Helsingin kallioon. Olin taas ihan ihmeissäni kodittomista ihmisistä ja siitä miten ne oikein selviää siellä. Nämä on näitä ison maailman juttuja joita ei pienen kaupungin tyttö usein näe. Myös huumeiden käyttäjät erotti naamasta. Hotelli oli kuitenkin sivukadulla enkä kokenut aluetta mitenkään haitalliseksi tms.

Lauantaina heitettiin kamat hotelliin ja suunnattiin heti Oopperataloa ja Harbour bridgeä kohti. Hotellilta on ihan sopiva kävelymatka näille nähtävyyksille ja Botanic gardenin läpi pääsi huippukätevästi. Muistakaa että Botanic Garden sulkee porttinsa (oisko ollut 5.30pm) ja siis kävelymatka takaisin on sen takia pidempi.

Sydney Harbour bridge
Sydney Opera house

Sydneyssä oli viikonloppuna just sopivasti jotkin "valofestarit" ja koko Sydney harbour oli tämän takia valaistu erilaisilla valoilla. Valot oli hienoja mutta paras elämys oli ainakin mun mielestä auringonlasku ja yleensä Oopperatalon ja Harbour bridgen näkeminen ensimmäistä kertaa. Oopperatalo on hieno mutta Harbour bridge on niiin hieno!

Sunnuntaina vietettiin kaveripäivää. Meidän muutama kaveri asuu Sydneyssä ja sekä aamu että ilta vietettiin kavereita tapaillessa. Käveltiin ja kierreltiin ja käytiin toiseen kertaan katsomassa Oopperatalo ja Harbour bridge, nyt päivänvalossa. Suosittelen ehdottomasti näkemään nämä kaksi sekä auringonlaskussa että päivällä auringon aikaan.

Päivämaisemia

Sunnuntaina käytiin myös Bondi Beachilla. Bondi on varmaan useimmille jo tv:stä tuttu ranta ja mä olin ihan innoissani tästä. Jos Maxi ois vaikka työvuorossa! Mietittiin muutamaa eri kulkuneuvovaihtoehtoa Bondille (juna, bussi) mutta päädyttiin lauttaan ja kävelymatkaan. (Junalla ei pääse suoraan Bondille vaan Bondi junction -asemalle josta voi joko kävellä tai ottaa vielä bussin keskustaan.)  Sydneyssä lautat liikennöi eri kaupunginosiin muutaman minuutin välein junien tapaan ja Bondille päästäksemme otettiin lautta Rose Bay:hin. Aivan mahtavia maisemia ja taas päästiin kuvailemaan Oopperataloa ja Harbour bridgeä, nyt vähän eri kulmasta kuin aikaisemmin. Rose Bay:sta otettiin jalat alle ja käveltiin muutama kilometri suoraan Bondin rantaan. Suosittelen! Merimatka maksoi alle $10/pää.

Lauttalla!
Taustalla Sydney tower
Rose bay:n taloja
Rose Bay. Yksi oli vuokralla 1000aud viikkohintaan
Bondi beach lifeguards
Bondi beach

Bondi on kyllä kiva vaikka en Maxia päässytkään näkemään. Kun tullaan Gold Coastilta niin itse ranta ei oo enää itelle niin suuri elämys mutta oli mukava päästä näkemään alue. Meidän kaverit Leena ja Juha asuu ihan mielettömässä paikassa Bondin rannalla ja taidettiin nähdä parhaat Bondi maisemat niiden kattohuoneistosta. Käytiin muuten syömässä ihan rannassa sijaitsevassa Bondi Pizza:ssa jossa oli ihan sairaan hyvät pizzat. Voidaan suositella sitäkin! Takaisin hotellille matkattiin bussi-juna -yhdistelmässä. Kävelysaldo tänään vähintään 10 km!

Maanantai oli meidän viimeinen päivä ja vietettiin se kuinkas muuten kuin kävelemällä. Suuntana oli eka kertaa ydinkeskusta ja kierrettiin muutamat kaupat joista en edes minä ostanut mitään! Vähän jäi yhdet Converset harmittamaan mutta Riku pysyi aika tiukkana rahojen kanssa... Ostelun sijaan tuhlattiin rahamme Sydney Toweriin joka on käytännössä Tampereen Näsinneulaa vastaava (korkeempi, haha) nököalatorni ihan ydinkeskustassa. Maksettiin sisäänpääsyä $26/ pää mutta tykättiin molemmat että tornissa käyminen oli sen arvoista. Me tyydyttiin maisemiin lasin takana mutta hurjapäät voi tehdä myös Skywalk:in jolloin Sydneyn maisemia pääsee ihailemaan valjailla varustettuna ulkopuolelta. Myös Harbour bridgelle tehdään samantyylisiä kiipeilyreissuja.

View from Sydney tower
Olisin vielä halunnut Manly:n lautalle joka on vähän pidempi lauttamatka kuin sunnuntain Rose Bay:n matka, mutta meillä meni maanantai niin hurauksessa että ei ehditty enää siihen, iltasuunnitelmat painoi päälle. Illalla tavattiin vielä mun Sydneyn kaveri ja käytiin syömässä edullisessa pubissa ihan meidän hotellin lähistöllä. (Nyt unohtu nimi mutta lisään sen myöhemmin jos muistan.)

Sydneyssä on vaikka mitä nähtävää ja mun mielestä kaksi kokonaista päivää ei riittänyt millään siihen kaikkeen mitä olisin ehkä halunnut nähdä ja tehdä. Nähtiin me nytkin jo paljon ja ehkä ne itelle tärkeimmät ja onpahan ens visiitillekin jotain säästössä. Ens kerralla haluan ainakin ehdottomasti sinne Manly:n lautalle. Myös eläintarha ois kiva!

Tiistai aamun check outin jälkeen pakattiin auto ja lähdettiin 1200 km:n matkalle kohti Melbournea. Tästä matkasta ja Melbournesta lisää seuraavassa postauksessa!