maanantai 6. elokuuta 2012

Luonnon mahtavuutta ja aurinkoterapiaa

Laitoin tänään kunnon vaimovaihteen päälle ja leivoin Rikun huomisten synttärien kunniaksi uuniin maailman parhaan Brita -kakun äitin ohjeella. Piti Australiasta asti soittaa äitille kotiin meneekö voi vanhaksi ja isä nauroi vastatessaan että "australiasta soitetaan että meneekö voi vanhaksi". Älkää haukkoko henkeä siellä, skype on ilmanen ja meillä on lisäksi vielä ne ilmaset puhelut meidän kotipuhelimeenkin...Olishan mulla täällä muitakin ihmisiä jotka osais lähempänäkin vastata tähän kysymykseen mutta tää kakun leipominen on ollu mun ja äitin juttu niin loppuun asti sitten niin! :)

Mun rantaelämä alkoi tänään! Ollaan oltu rannalla tietenkin jo ennen tätäkin päivää mutta tänään löysin mun ihanat ekat aussibikinit ja parin vuoden takaiset, H&M:ltä tilatut, raitabikinit sai väistyä uusien tieltä. Voi että mä oon vihannu niitä! Otin ne mukaan vain ja ainoastaan sen takia jos meidän Hong Kongin hotellissa ois ollut uima-allas eikä mulla ollut mitään suunnitelmaa oikeesti käyttää niitä täällä. Kuvittelin bikinien olevan täällä halpoja mutta taas ei kuvitelmat vastannut todellisuutta ja sen takia mun on pitänyt nyt "kituuttaa" noilla vanhoilla. Tänään uskalsin kuitenkin vähän törsätä, vaikka sitten uuden työpaikan johdosta... Aika paljon noihinkin vaan upposi rahaa; yhteensä 90 dollaria ylä -ja alaosaan.

Meillä on ollut nyt viikon ajan tosi lämpösiä päiviä ja ollaan oltu aika paljon ulkona. Päivälämpötilat on ihan suomen kesälämpötiloja vastaavia ja mulle siis ihan sopivia. Silti odotan kuitenkin jo kesää ja lämpösempiä ilmoja koska etenkin aamuisin, iltaisin ja öisin on nyt tosi kylmä. Kesällä saadaan kuitenkin ainakin vielä joku plus 10 astetta tähän päälle joten luulis että tarkenee. Riku löysi Tiede -lehden sivuilta lyhyen artikkelin siitä "Miksi helle ei helli?". Artikkelin mukaan elimistöltä menee kaks viikkoa tottua helteeseen joten luultavasti mä tuun olemaan täällä jo ihan ammattilainen kun meidän ensimmäiset vieraat, äiti ja isä tulee marraskuun 20 päivä. Toivoisin että vielä silloin ei olisi  liian kuuma niin ei menisi lomasta tätä kahta viikkoa totutteluuun ja toipumiseen. Pikatietoa helteestä voi lukea vaikka ens kesää (tai tulevaa aussireissua) varten: http://www.tiede.fi/uutiset/4749/miksi_helle_ei_helli_

 Mulla on vielä takaraivossa sellanen "suomalaisen syndrooma" että  auringossa ollaan silloin kun se paistaa, aina ja tämä ajatus ei oikein toimi täällä koska pitäis hoitaa kaikki muukin elämä ja plus eihän kenenkään nahka kestä sellasta auringon ottoa. Tähän on kuitenkin niin tottunu suomessa 25 vuoden aikana että mä en vaan meinaa millään tajuta sitä että nyt aurinko paistaa jonkun 300 päivää vuodessa suomen muutamien aurinkopäivien sijaan. Riku on kovasti koittanut psyykata mua tähän ajatukseen että aurinko "ON" ja se siitä. No, kaikesta huolimatta mulla on huomenna kuitenkin rantapäivä. Aurinkoterapia on parasta terapiaa.
 
Koska auringossa pitää olla niin paljo kun mahdollista (tietenkin rasvattuna!), aloitin aamun tänään rantalenkillä jumpan ja salitreenin sijaan. Ollaan Rikun kanssa ihmetelty rannan eroosiota joka on meren ja aaltojen johdosta tosi suurta. Aallot syö hiekkaa koko ajan enemmän ja enemmän ja ranta muuttuu ja vetäytyy koko ajan. Otin matkalla muutamia kuvia niin voitte nähdä miten hiekka on pudonnut alas monia metrejä niin että rantaa on alettu korjailemaan ja hiekan valumista alaspäin estäämään. Uutisissa nähtiin miten 60-luvulla sama ongelma ratkaistiin autonromujen avulla mutta nyt taitaa (onneksi) olla jo nykyaikaisemmat, tai ainakin luontoystävällisemmät, keinot käytössä. Rannan miljoonatalojen omistajat saa asua aika lailla kieli keskellä suuta, ei tiedä koska on koko linna meressä jos tätä ei saada pysähtymään. Luonnon mahtavuuden edessä ihminen on aika pieni.

Portaat jotka on ennen johtanut rantaan, nyt pudotus on monta metriä

Korjaushommia!

Takapihan puskat jo menossa


Suljettu torni


Rantaan on alettu tuomaan isoja kiviä estämään eroosiota



Toissapäivänä oli lähes Swedish Goodies -suklaafiilis. Vaikka oli kiva päivä ja tuttuja ympärillä niin siltikin joka asia ärsytti eikä mikään ollu hyvin. Oli aika paljon tällanen olo:


Rakkautta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti