keskiviikko 1. elokuuta 2012

Welcome to Fitness First!

Selänrapsuttajaa, ihonhoitotuotteiden myyntiä, nannyn hommia... Tässä listaa töistä mitä mulle on tarjottu muutaman viikon aikana. Oon ollu neljän päivän sisällä kolmessa eri työhaastattelussa kolmea ihan erilaista työtä varten. Australia on kyllä rohkaissut... En olisi ikinä ennen uskaltanut mennä työhaastatteluun vieraalla kielellä ja nyt oon mennyt reippaana ja pärjännyt joka kerta. Niinkun joka työhaastattelussa, on tärkeetä olla oma ittensä, unohtaa kaikki koulun kieliopit ja antaa vaan mennä!

Sain viime viikolla puhelun mieheltä joka oli löytänyt nanny -ilmoitukseni Gumtreestä. Kun kuulin miehen äänen, olin ihan varma että tää on taas joku selänrapsutusjuttu (en ottanu sitä työtä) mutta tämä osoittautuikin "ihan oikeaksi" työksi joten sovittiin työhaastattelu sunnuntaille.

Mies työskenteli managerina Organi -nimisessä ihonhoitotuotteita myyvässä ketjussa jonka standi sijaitsi ostoskeskuksen käytävällä. Täällä on tosi yleisiä tällaset standi- periaatteella toimivat "kaupat" joissa ihmisiä koitetaan saada pysähtymään ja ostamaan tuotteita. Menin haastatteluun ihan mielenkiinnosta mutta koska tiesin mitä asia koskee (ihonhoitoa ja ihmisille tyrkyttämistä), en tuntenut sitä yhtään mun jutuksi. Haastattelussa mut laitettiin myymään tuotetta mua haastatelleelle miehelle ja jakamaan flyereita ohi kuljeville ihmisille. Aika usein tuli vastaukseksi "no thanks" ja se oli sitten siinä. Mä en itekkään oo ollut ikinä kiinnostunut noista standi -myyjistä ja samalla tavalla kun suurin osa ihmisistä, oon mäkin aina vaan kävelly ohi ilman sen kummempaa kiinnostusta.

Organin tuotteet oli mun mielestä lisäksi myös tosi kalliita (n.100aud/purkki) joten jos joku ihminen sattuu pystähtymään, ei varmaan kovinkaan moni kuitenkaan loppujen lopuksi osta tuotetta. Ja sitten kun palkkaus oli vaan myytävien tuotteiden provikat, ei yheksän tunnin seisoskelusta taitaisi jäädä paljo käteen. Mä siis sain tämän työn mutta "jouduin" sanoa "ei". Mä oon enemmän ostajatyyppiä... Jos jotain positiivista pitää sanoa tästä niin se, että tuote on orgaaninen ja Australiassa valmistettu. Tässä vielä Organin nettisivut, kattokaa vaikka mielenkiinnosta. Ostaisitteko ite heräteostoksena kauppakadulta kenkäostosten lomassa? http://www.organi.com.au/?page_id=238


Toinen työhaastattelu oli nanny-hommia varten. Jes, vihdoinkin sitä mitä mä oon oikeesti ettinyt! Äiti laittoi mulle viestiä ja kyseli olisinko kiinnostunut hoitamaan perheen kolmea lasta (poika 12-v, tyttö 6-v, poika 3,5-v) joka tiistai, keskiviikko ja torstai klo 12.00-18.00. Sovittiin tapaaminen ja haastattelu heti samalle päivälle perheen kotiin Surfers Paradiseen. Paikalla haastattelussa oli perheen filippiiniläislähtöinen äiti sekä äidin miehen vanhemmat. Meillä meni keskustelut tosi kivasti ja mukavasti ja fiilis oli hyvä ihan molemmin puolin. Huomasin heti että perheellä on rahaa enemmänkin (omistivat mm. asunnon keskustan hotellista) ja lupasivat mulle OMAN AUTON käyttöön ihan vaan siksi että mun olisi mukavampi ja helpompi tulla töihin... Sitten tapahtui jotain mikä loppujen lopuksi pilasi (en tiennyt sitä vielä silloin...) mun mahdollisuudet saada tämä unelmien nanny työ.

Koska perhe omisti kolme taloa, halusi äiti esitellä myös perheen toisen, isomman talon. Koska työhön sisältyy autolla ajoa (mm. lasten haku koulusta ja kindysta), halusi äiti nähdä mun autolla- ajo taidot nyt heti. Tietenkin mun oli pakko kieltäytyä koska en ollut ajanut Australiassa vielä kertaakaan joten en uskaltanut hypätä ison vieraan (hienon ja kalliin!!) auton rattiin vasemmanpuoleisessa liikenteessä keskellä keskustaa. Äiti otti asian hyvin ja sovittiin että harjoittelen ajamista itekseni tällä viikolla ja perjantaina käytäisiin yhteisellä ajelulla jossa saisin näyttää äitille autoilutaitoni. Jatkettin siis äitin ajamana perheen toiseen, kanaalin varrella sijaitsevaan kotiin jossa näki millaista on rikkaiden ihmisten keittiössä. Takapihallan laiturissa oli kiinni iso vene ja vesiskootteri. Äiti sanoi että voisin ihan hyvin joskus lainata venettä (siis lainata venettä!!!!) ja lähteä Rikun kanssa ajelulle. Mulle luvattiin myös että voin työskennellä perheen yrityksessä lisäansiota halutessani ja silloin kun perhe on lomalla Filippiineillä. Kaikki oli niin hyvin ja äiti toi mut kotiin taas jollain uudella, hienolla ja kalliilla autolla.

Aamulla sain viestin jossa äiti kertoi että perheen isä on sitä mieltä että mä en ole lapsille turvallinen autokuski koska en oo ajanut Australiassa ja siis siksi en oo kykenevä tähän työhön. Yritin kaikkeni ja laitoin äitille vaikka minkälaisia viestejä puolustaakseni itteeni ja omaa ajotaitoani mutta kun isä oli tehnyt päätöksen niin se piti. Toisaalta ymmärrän isää, oonhan mä tottunut oiken puoleiseen liikenteeseen mutta mielestäni mä olisin ansainnu mahdollisuuden näyttää. Tää asia harmitti mua tosi paljon (Rikua eniten se mulle luvattu työsuhde auto ja veneen käyttö) mutta jotenkin ajattelin että tämän kuuluu mennä näin ja suostuin laittamaan äitille "hope u find a good nanny for your kids"- viestin. Tässä työssä mulle oltaisi maksettu 15aud/tunti eli palkka ei olisi ollut perheen varallisuudesta huolimatta mikään hirveen iso mutta kuitenkin ok. Eniten tässä olis tienannut just sillä autolla kun oltaisiin saatu se ihan omaan käyttöön yms. Joku nanny saa tästä perheestä kyllä ihan mahtavan työpaikan!

Mä oon oikeesti hyvä autokuski ja mua ärsytti niiin paljon tämän nannyhomman puihiin meneminen että lainasin autoa heti seuraavana päivänä. Eipä jää enää kiinni ainakaan autolla ajamisesta! Mä oon ihan luonnollinen kuski, Australiassakin. Muutama ero ajamisessa vasemmalla puolella tietenkin on. Tärkein on ehkä mun mielestä se, että muistat sen että sun vasemmalla puolella on vielä puolet autosta kun taas Suomessa voi aina ohitella/ajaa aika läheltäkin toisia vasemmalla olevia. Pitää vaan aina muistaa että kuski on valkosen viivan vieressä ja jos valkoinen viiva on toisella puolella niin oot todennäköisesti ajamassa vastaantulevien kaistaa. Myös jarru, kaasu ja tietenkin vaihteet on eri paikassa mutta onneksi täällä on suosittua ajaa automaatti autolla. Näiden lisäksi myös vilkku on väärällä puolella ja tästä johtuen lasinpyyhkijät heilui muutamassa ekassa risteyksessä.

Oli kiva ajaa autolla pitkästä aikaa ja kun meillä nyt vihdoinkin oli auto ihan omassa käytössä, otettiin hyöty irti ja käytiin jakamassa mun cv:tä kolmeen, kauempana sijaitsevaan kuntokeskukseen. Heti illalla mulle soitettiin kauempana sijaistevalta Fitness Firstilta (ei siitä missä oon käyny) ja pyydettiin tulemaan haastatteluun seuraavana päivänä. Puhelimessa mulle ei vielä selvinnyt koskiko työ ainoastaan ryhmäliikunnan ohjaamista vain oliko kyse jostain muusta. Oon hakenut mun cv:llä kaikenlaisia kuntokeskus ympäristössä tehtäviä hommia joten en oo hakenut mitään tiettyä työtä.

Haastattelussa vähän jännitti. Mulle kerrottiin että työpaikka koskee "päivätyötä" ja on siis muutakin kuin satunnaista jumppien ohjaamista. Mun hommana olisi toimia salin "hyvänä tyyppinä" ja jututtaa asiakkaita mennessä ja tullessa. Tärkeä osa mun työtä olisi toimia motivaattorina ja saada asiakkaat tulemaan salille uudestaan ja uudestaan. Mun työ ei olisi myyntiä vaan enemmänkin mä koittaisin saada jo jäsenenä olevat asiakkaat motivoitumaan tulemaan salille ja jumppaan. Mulle esiteltiin myös ohjelma josta voin nähdä paljonko kukakin asiakas käy salilla ja mun hommana olisi kannustaa vähemmän treenaavia tulemaan salille ja menemään esim. jumppakaveriksi jumppaan asiakkaiden niin halutessa. Mun hommana olis myös ohjata jonkinmoista helppoa kuntopiiriä/jumppaa uusille asiakkaille niin että ne tottuu liikkeisiin ja muuta. Kuulostaa aika hyvältä!

Haastattelun tehnyt, Fitness Firstin personal trainer -vastaava, laittoi mut vielä pieneen testiin jossa mun piti ohjata kuntosaliliikkeitä salille eka kertaa tulleelle asiakkaalle (jota se ite näytteli). Mulle annettiin kuusi liikettä joihin sain valita minkä kuntosaliliikkeen tahansa. Ainoana ehtona oli että piti tehdä jonkinlainen lunge=askelkyykky, squat=kyykky, push=työntö, pull=veto, bend=taivutus, twist=kierto. Vähän meni sanat sekaisin eikä englannin kielistä termiä löytynyt ihan joka sanalle mutta SAIN PAIKAN (!!!!!) ja oon nyt niin iloinen! Oman alan töitä Australian suurimmasta kuntokeskusketjusta ekalla cv:n viennillä! Se nanny -työn puihin meno oli kohtalo niinkuin koitin sitä silloin ajatella.

Meitä on nyt vissiin neljä tekemässä tätä hommaa (kaikki uusia) ja huomenna on ensimmäinen koulutuspäivä jolloin tiedän taas enemmän työstä. Oikeat työt alkaa käsittääkseni vasta muutaman viikon päästä joten nyt voin lomailla hyvällä omalla tunnolla kun tiedän että pääsen töihin. Oikeisiin töihin.



2 kommenttia:

  1. ihanaa ihanaa ihanaa!! hymyilin vaan kun luin tota loppuu, eiiiii se haittaa vaikkka sanat menee sekasin tai ei loydykkaan oikeita sanoja, oot vaan niin ihana ja hyva just noin ettei sua voinu olla palkkaamatta! <3 onnea laura!

    VastaaPoista