lauantai 18. elokuuta 2012

Money talks

Mut hyvin tuntevien ihmisten reaktio on aina samanlainen (naurua ja epäluuloa), kun kerron niille säästäväni rahaa johonkin juttuun. Hyvin epäuskoisesti muhun ja mun säästämiseen liittyviin asioihin uskoo mut kaikista parhaiten tuntevat ihmiset äiti, Riku, Jenni ja Tiina. Näitä ihmisiä en vaan voi huijata, mitenkään. Viimeksi koin tämän epäuskon Rikun kanssa, kun kerroin sille että aion säästää $ 10 000 Los Angelesissa järjestettävää Bikram jooga -ohjaajakoulutusta varten...

 Tämä koulutus on ihan hullu! Yhdeksän viikon koulutuksessa, joita järjestetään ainakin tällä hetkellä vaan Los Angelesissa, asutaan hotellissa (pakollinen) ja joogataan kaks kertaa päivässä täysi 90 minuutin setti. Jokainen päivä on tiukasti aikataulutettu ja suunniteltu keskiyöhön saakka, sunnuntai on vapaa. Tähän koulutukseen ei mennä vaan rahalla vaan sitä varten pitää olla treenattuna Bikram yogaa vähintään puoli vuotta. Sulla tulee myös olla todisteet siitä että oot oikeasti käynyt tunneilla ja myös suosittelija (esim. oma yoga opettaja..) Vasta tämän jälkeen voit "hakea" mukaan koulutukseen.

Samalla kun koitan säästää rahaa tähän ja kaikkeen muuhunkin, huutelee toinen aivopuolisko tuhlaamisen puolesta. Rikun sanojen mukaan mä oon "maailman huonoin köyhä" ja säästäjä. Myönnän. Tälläkin hetkellä mulla on mielessä kaikkea pientä tai isompaa ostettavaa, säästämisestä huolimatta. Huomisilta Village marketeilta haaveilen ihanaa Story of sevenin Mala -korua joiden kuvia oon selaillut netistä jo siitä asti kun tiesin että niitä tullaan myymään siellä tänä viikonloppuna. Story of sevenin nettisivuilta löytyy vaikka mitä ihanaa! http://www.etsy.com/listing/105837833/sterling-silver-and-turquoise-feather Laitetaanko postiin?

Story of seven; Mala necklace
Story of seven; feather drop earring
Säästäminen on niin vaikeeta ja ainakin mulle se on myös tosi helposti unohdettava asia. Mulla vaan ei oo säästämisessä tarvittavaa mielenlujuutta kieltää iteltäni kaikkia ihania houkutuksia. Mä oon ollut nyt viikon töissä palkallisena mutta oon tuhlannut siltikin varmaan jo kahden palkan edestä ajatellen että "ne tulee takaisin palkassa". Viimeksi menin hulluksi tällä viikolla Lorna Janen treenivaateliikkeessä jossa sain -20 % uuden asiakkaan alennusta jokaisesta tuotteesta yhdellä ostokerralla. Mun matikkapäällä laskin pikana että mitä enemmän ostan, sitä enemmän säästän. Kun päivittelin kaupassa jo etukäteen Rikun tulevaa reaktiota, myyjä ehdotti että laitan osan piiloon kaappiin ja otan käyttöön hetken päästä "vanhana" jota Riku ei vaan oo ikinä sattunut huomaamaan. Tämä taktiikka ei kuitenkaan toimi meillä koska mä oon niin huono valehtelemaan (niin kuin silloinkin kun pudotin Rollossa meidän järkkärin ja päätin että en kerro asiasta Rikulle koska "ei siihen tullut mitään". Kun Riku sitten tuli töistä kotiin, juoksin jo ovelle vastaan ja kerroin että oon pudottanut kameran ja selvisihän se sitten vielä lopuksi sekin että kuvanvakain olikin hajalla, mun paniikkitarkastuksesta huolimatta...).

Lorna Janen jälkeen päätin olla ostamatta mitään, mutta taas tänään sain itteni ihan vahingossa kiinni kaupassa valitsemasta sisustustyynyjä ja sitä otanko kaks samanlaista-,  kaks erilaista tyynyä vai vain yhden tyynyn... Tässä oli kuitenkin vallitsevana aivopuoliskona "säästä" -puolisko ja jätinkin reippaana tyttönä kaikki tyynyt kauppaan! Palkitsin itteni tästä hyvästä päätöksestä ostamalla ison lattiamaljakon johon hain jo oksia "ei kenenkään puskista". Ostin myös sukkia koko perheelle! Se oli ihan oikeesti kaikista tarpeellisin ostos mitä meidän talouteen on hankittu hetkeen aikaan... Meille on ollut ihan arkea kaivaa likaiset sukat pyykkikorista takaisin jalkaan!

Viime kirjoituksen jälkeen huomasin että mä olisin voinut liittää joukkoon muutamia kuvia meidän kodista ja siitä miltä täällä nyt näyttää. En kuitenkaan tajunnut sitä silloin joten laitan muutamia kuvia nyt jälkikäteen. Muistaakseni en oo postannu tänne vielä yhtään kuvia asutusta talosta...Tästä meidän kotitunnelmiin:

Makkari ja etupihan parveketta

Olkkaria ja takapihan parveketta

Keittiötä ja olkkaria

Eteinen

Takapihan parvekkeen "lainakalusteet"

Takapihan parvekkeen maisema -Rikun lemppari

Meidän vessa

Pieni ja kompakti "kodinhoitohuone"! Kätevästi ovien takana piilossa.

Sampan (vieras) vessa.


Tästä kiitos Santa Sportin ihanille työkavereille!

Täällä on vietetty koko elokuun ajan Cupcake -kuukautta jonka aikana ihmiset on leiponut cupcakeja, myynyt niitä tutuille ja tuntemattomille ja lahjoittanut niistä saadut rahat RSPCA:lle (Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals). Huomenna meidät on kutsuttu cupcake -puutarhajuhliin ja koska mä oon ollut laiska leipoja (cupcakesaldo on nolla), oon luvannut ostaa ainakin vähintään kuus cupcakea ja tukea omalta osaltani tätä hyvää asiaa. Huomenna on myös Rikun joukkueen BBQ -piknik johon ollaan menossa pyörähtämään. Tämä kaikki tapahtuu kuitenkin vasta Village marketin (ja Mala -korun jälkeen). Mä niin haluan sen. Taas mä oon laittamassa itteni siihen vaikeaan tilanteeseen: säästäminen tulevaisuuteen vs. jotain ihanaa heti nyt. Money talks.


Do i?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti