lauantai 27. lokakuuta 2012

Aikaerorasitus

Seitsemän tunnin aikaero suomeen toimii rasitteena varsinkin yhteyden pidossa. Mun työkiireistä ja iltaväsymyksestä johtuen ollaan oltu nyt vähän vähemmän yhteydessä kotiin parin viimeisen viikon aikana. Seitsemän tunnin aikaero on vaan jo niin suuri, että päivän kulku ehtii mennä jo harmittavasti ristiin varsinkin jos noudattaa 'normaaleja' työaikoja.

Suomessa siirrytään huomenna talviaikaan! Oon aina luullut että tämä "talviaikaan" siirtyminen on joku maailman laajuinen juttu ja että kelloja siirretään joka paikassa samaan aikaan, mutta ainakin meillä Queenslandissa kellonaika pysyy samana vuoden ympäri. (Just kun mulla ois ensimmäistä kertaa ollu sellanen puhelin mikä päivittää kellon ajan automaattisesti!) Vieressä olevassa New South Walesin osavaltiossa kelloja kuitenkin siirretään mikä on mun mielestä hassua. Mussa ei oo ikinä ollu matemaatikon vikaa ja kun mä alan miettiä näitä juttuja niin meen sekasin vaan entistä enemmän. Parempi siis antaa tämän olla, sitä sen enempää aukasematta. Yhteenvetona kuitenkin todettakoon että huomisesta lähtien Suomi-Australia aikaero on kahdeksan tuntia.

Ihan sopivaltahan toi talviaikaan siirtyminen kuulostaa, ainakin mitä kuvien perusteella ollaan nähty. Joka paikassa on jo ihanat talviset maisemat! Onnistuttiin saamaan aikaiseksi skypetreffit Hennan ja Pekan kanssa ja Henna esitteli meille kameran välityksellä Ähtärin talvea. Riku on maailman suurin talven vihaaja ja se ei tietenkään kaipaa talvea. Mä aloin miettiä itteäni ja huomasin että tämä tulee olemaan mun elämäni ensimmäinen talvi joka jää multa välistä. Mä skippaan talven! Tuli heti mieleen Muumit jotka herää vasta keväällä Nuuskamuikkusen saapuessa. "Hypätäänkin suoraan kevääseen" niin kuin muumien ensimmäisessä jaksossa kertoja mainitsee.




Tulipas ihana olo muumeista... Muumeista tulee aina mieleen meidän Henri, jolla on muuten tänään 21-vuotis synttäripäivä! Niin kuin varmaan joka paikassa, myös meilläkin on kotona katottu muumeja niiiin paljon. Muumit oli ehdottomasti ainakin Henkan suosikki ja pienenä se jopa puhuikin niin kuin muumipeikko. Nykyään lasten ohjelmat on mun mielestä ihan erilaisia mutta nykylasten onneksi muumeja taidetaan näyttää vieläkin? Muumijaksot löytyy myös Youtubesta ja mä oon täällä katellut muutaman jakson aina silloin tällöin, ihan vaan muistojen ja nostalgian takia.

Tästä on yhtäkkiä tullut viikonloppublogi vaikka en oo sitä mitenkään tarkoituksenomaisesti päättänyt. Viikonloppu on nyt vaan ainut aika koska mulla on oikeasti aikaa istua alas, keskittyä ja kirjottaa. Tästä huomaa hyvin myös ajan kulun ja sen miten nopeasti päivät ja viikot oikeasti vierähtää. Mun mielestä mä vasta just kirjotin edellisen päivityksen mutta kalenterin mukaan siitä on jo viikko. Maailma pyörii ihan hullulla vauhdilla!

Kaikkien onneksi huomenna on kuitenkin vasta sunnuntai ja siis vielä aikaa rentoilla ennen maanantaita. Huomiseksi meidät on kutsuttu mun työkaverin 18(!!) -vuotis synttäri BBQ -bileisiin, mihin meitä pyydettiin tuomaan mukanamme jotain suomalaista syötävää. Päätettiin tehdä cocktail lihapullia joten aamulla on tiedossa ainakin kokkailuhommia. Oikeastihan Riku on meidän lihapullamestari ja mä oon vaan pyörittäjä. Huomenna aion pyöritellä parhaimmat suomalaiset lihapullat ikinä!

Tavoitepullat! Pieniä ja täydellisiä.

Tänään on taas lauantai ja mun Cheat day. Oon saanut syödä koko päivän mitä haluan ja sen kunniaksi aloitin tämän lauantai päivän croissanteilla ja lopetin Rikun vihaamalla kaura-omenapaistoksella. (Tunnetteko ketään muuta kuka ei tykkää kaura-omenapaistiksesta?!) Tähän väliin on mahtunut tietenkin vaikka mitä muuta (kuten puoli pussillista juustonaksuja..). Voi vitsi miten tuntuu huomenna hyvältä palata viikoksi terveellisemmän ruoan pariin! Kaks mietinnän aihetta kirjotuksen pohjalta; 1: toivottavasti kukaan ei tarjoa vastustamattomia herkkuja BBQ bileissä ja 2: kuka syö lopun kaura-omenapaistoksen?

Kaura-omenapaistos
Sain muuten viikolla postissa sen tilaamani keittokirjan ja testasin heti samantien uutta Creamy tomato soup -ohjetta. Riku ranking -listalla keitto pääsi heti ykkös-sijalle ja näin ollen se meni ohi kaikista mun muista kokkailuista. Toimi siis yllättävän hyvin. Tämän keiton erikoisuus oli se, että siihen ei käytetty ollenkaan maitotuotteita (kermaa etc.), vaan ohjeen mukaan me valmistettiin oma "kerma" blenderissä sekoittamalla yhteen vettä ja cashew -pähkinöitä. En oo ikinä tiennyt mitään tämän tyylin kokkailuista mutta nyt tiedän ja voin suositella ihan kaikille.

The revive cafe cookbook
Creamy tomato soup
 
Tämähän meni nyt ihan ruoanlaiton vihaajan ruokablogiksi. Ehkäpä mussa on sittenkin potentiaalia?
Ihanaa viikonloppua! Huomenna me ollaan taas yks tunti kauempana.

3 kommenttia:

  1. Kaheksan tuntia! Miten me saadaa skypereffit sopimaan yhteen! :D
    Meidän koirat on aivan onnessaan kun on lunta ja lenkit menee taas siihen, että mä vedän niitä perässäni kun ne makaa hangessa! Mä kuitenkin toivon että tää sulais edes vähän, edes tiet sulais että mä saisin mun uuden skeidan turvallisesti sjoelta härmään että saadaan vaihtaa siihen talvikumit alle. Saapas nähä...
    Hassua kun et oo täälä fiilistelemässä villasukkia ja kynttilöitä! Mä ajoin viime vloppuna teidän kodin ohi ja jotenkin järkeilin että käyn kattomas ootko kotona, mutta muistin sitten vähän ennen risteystä että et taida olla sielä vastassa...:)
    Haleja <3

    VastaaPoista
  2. voiiiiii, ihana viesti!!! <3 oisit vaan menny meille, jos oisin vaikka ollutkin siellä? pitäis ottaa oikein asiaksi se meiän skype. onko sulla jo kamera? miten meni areenassa? ;)

    VastaaPoista
  3. Joo on! Jos vaan osaan käyttää sitä! Alma sai erin ja oli luokkansa 3, niitä oli siinä luokassa 9 eli aivan hyvin meni :)
    Aatella jos sä olisitki ollu kotona! Täytyy joku päivä käydä kattoos :D
    Mutta skypeä ajatellen, niin jos mä pääsen 4 töistä, niin mitä kello teillä on? Ootko sä jo nukkumassa? :D Taidat olla? Tai jos yrittäis ennen kun meen töihin, eli joskus kasin aikaan, niin ootko sä sillon töissä?

    VastaaPoista