lauantai 2. kesäkuuta 2012

Kotiutumista

 G'day mate!

Eka kokonainen aussipäivä takana ja mä oon heti kuumeessa. Ei sovi suomitytölle tämä talvi! Eilinen ja tämä päivä on ollut oikeesti tosi kylmiä koska on satanut enemmän tai vähemmän ja lähes koko ajan. Lämpötila on ollut eilen ja tänään about 20 astetta mutta silti Hong Kongin kuumuuden jälkeen tää tuntuu kylmältä. En kuitenkaan valita koska Suomessa on kuitenkin kesä ja siltikin siellä on ollut vaan puolet näistä asteista mitä meillä on täällä. Maanantaiksi on kuitenkin luvattu onneksi jo aurinkoa! Can't wait!

Gold Coastin talvi



On ollu tosi kiva puhua englantia ja tuntuu että mä opin tosi nopeesti. Mun vuoden kestäneet kansainvälisen tuutorin hommat oli mulle tosi paljon hyödyksi koska nyt uskallan käyttää kieltä ihan erilailla. Siksi mä alunperin hainkin niihin hommiin koska mulla oli ongelmana just uskaltaminen. Tiedän että osaan ja pärjään siinä mutta kun haluisin puhua niinkuin kaikki muutkin vaikka ei se oo ainakaan vielä mahdollista. Koitan kuitenkin olla reipas kielen käyttäjä koska se on ainut tapa miten voin sen oppia.

Tänään ollaan vähän tutustuttu kaupunkiin. Siitä on viis vuotta kun Rikukin oli täällä viimeksi joten kaikki paikat ei oo sillekkään ihan tuttuja. Tehtiin pyöräretki rannalle ja käytiin kylässä Rikun veljen ja pikkuserkun luona. En oo ihan vielä (yhtään) perillä kaupungista mutta ainakin rantakatu on tosi ihana ja tietenkin meri. Nyt asutaan vähän kauempana rannasta ja tästä ihanasta rantakadusta mutta meillä on asunnon etsinnät käynnissä ja toiveena löytää kämppä siis läheltä rantaa. Mä ainakin lupaan lenkkeillä tätä 50 km rantakatua joka aamu! Oisin halunnu tänään heti lenkille (ennen kun tiesin että oon kuumeessa...), mutta aurinko laski jo ennen kuutta ja tuli ihan pimeetä. Hullua kun Suomessa kesällä on niin ihanaa ja valoisaa ja illalla voi tehdä vaikka mitä mutta täällä on pimeys oikestaan samaa kun lumettomassa lapissa marraskuussa. Tässä taitaa käydäkin niin että täällä joudun aikaistamaan elämänmenoani (niinkuin Riku joskus arvailikin) ja alan herätä kuudelta koska klo 6 on täällä uus klo 8. Selailin netissä kahden Gold Coastin suosituimman ja parhaimman kuntokeskuksen ryhmäliikuntatunteja ja niissäkin tämä aikaistuminen näkyi selvästi. Ensimmäiset ryhmäliikuntatunnit alkoi aamuisin klo 5.30  eikä tämä ollut mikään aamujooga vaan vaikoimassa oli vaikka mitä tunteja heti siis jo puoli kuudesta lähtien. Täytin vierailijahakemuksen Fitness Firstille ja koitan päästä sinne heti kun tervehdyn tästä.

Löydettiin netistä eilen ihana asunto! Riku soitti tänään välittäjälle ja nyt koitetaan saada sovittua näyttö heti maanantaille. Tämä asunto ois just sellanen mikä haluttais, hyvässä kunnossa ja hyvällä paikalla ja rantaanki on vaan 50 metriä ihan niinkuin ollaan toivottu. Tietenkään ei voida juhlia kuitenkaan yhtään mitään koska asunnolla on varmaan paljon muitakin ottajia mutta oisin ihan super onnellinen jos onnistuttais saamaan tämä! Sitten mä saisin alkaa mun lempparihommiin; sisustus-shoppailemaan. Mulla on jo yksityinen sisustajakin täällä apuna! Näin jo tänään kaupassa ihanat lattiatyynyt mitkä mun on ehkä ihan pakko hakee jo ennakkoon.

Tänä aamuna syötin papukaijoja jotka tuli meidän parvekkeelle! Ne uskaltaa tulla tosi lähelle ja mulla on missiona nyt kouluttaa yks papukaija olkapäälle merimiestyyliin. Voin ottaa sit kuvan kun onnistun tässä projektissa. Mikä muu täällä on erilaista kun papukaijat... Ainakin suihkussa on kaks hanaa, kylmä ja kuuma ja kaupassa maito myydään suomessa "pesuainetyylisissä" muovipakkauksissa. Vasemmanpuoleinen liikenne on jotenkin tosi vaikea ja pyörälläkin ajellessa on tietenkin vanhat suunnat muistissa. Täällä on pyöräiltäessä kypäräpakko ja se on ainakin mulle ihan hyvä juttu vaikka mä siis oonkin fiksuna tyttönä käyttänyt aina suomessakin kypärää. Täällä ei myydä mitään alkoholia kaupoissa vaan myös kaljat täytyy ostaa paikallisesta "alkosta". Juomat saa hankittua helposti koska täällä on drive-in myymälöitä joissa juomat lastataan suoraan sun autoon mäkkärityyliin.
Rainbow lorikeet

Drive-in alcohol

Maanantaina hoidetaan asuntohommien lisäksi kuntoon kaikkia muitakin tärkeitä käytännön juttuja. Meidän pitää muun muassa saada paikalliset Medicare -kortit (Suomen Kelaa vastaava) ja puhelinnumerot sekä pankkitilit. Toivottavasti saisin ens viikolla kirjotella hyviä asuntouutisia!

Take care!

3 kommenttia:

  1. Mä luin eka että sä olit SYÖNY papukaijoja! Mut ei sentään... :D Peukkuja asuntonäyttöön <3

    VastaaPoista
  2. Mä niin tykkään lukea tätä. Rikukin vois kirjottaa enemmän noista sairaanhoitaja jutuista niin olis vinkkiä meille, ta sit se saa vaan selittää kaikki pekalle :D mulla on ihan hirvee matkakuume !! Käytiin jullen ja pekan kans lentokentällä starbucksissa, olisin vaan voin ottaa äkkilähdön jonnekin samantien !

    VastaaPoista
  3. voidaan kirjottaa sairaanhoitajajutuista enemmän kun riku saa hommia tms. nyt vaan odotellaan sitä rekisteröitymistä. Riku vois laittaa sulle linkin kun yks tyttö kirjottaa ausseissa blogia sairaanhoitajana työskentelystä. Se on suomalainen tyttö.. Käsken rikun laittaa sen sulle jos et löydä ite.. se on lukenu ainakin sitä paljon täältä!

    VastaaPoista