perjantai 1. kesäkuuta 2012

Hong Kong

Kahden yön ja kolmen päivän pysähdys  Hong Kongissa on osoittautunut tosi kivaksi valinnaksi ja ollaan tykätty kaupungista paljon. Riku rankkas tämän jopa toiseksi lempparikaupungikseen. Täällä on alkamassa kesä ja ilma on nyt tosi kostea ja kuuma. Lämpötila on kokoajan lähempänä 29 astetta ja ulkoilma on yhtä isoa saunaa.  Metrolla pääsee kätevästi joka paikkaan ja me ostettiin jo heti lentokentältä Octopus –kortti millä pääsee liikkumaan kolmen päivän ajan rajattomasti metrolla ja lisäksi siihen sisältyi vielä kaksi junamatkaa keskustasta lentokentälle. Tästä maksettiin yhteensä 300 Hong Kongin dollaria eli about 30 euroa/ pää. Liikkumisen lisäksi syöminen on edullista, paitsi tietenkin keskustan ravintoiloissa revitään turisteilta turistihinnat. Me ollaan oltu tosi huonoja turisteja eikä olla uskallettu syödä halvalla kadunkulmissa paikallisten suosimissa paikoissa. Näkisitte ne liemet missä ne kalat ja lihat lilluu..

Hong Kong on tosi siisti kaupunki, roskia ei näy missään ja joka paikkaa hinkataan ja puunataan koko ajan. Kun ihmisiä on 6,9 miljoonaa, on tiukoilla säännöillä ja uhkauksilla pakko pitää järjestys ja siisteys yllä. Esimerkiksi tupakoinnista kielletyillä paikoilla saa 5000 dollarin sakon (n.5oo euroa) ja syöminen ja juominen esim. Metrossa tai metrotunnelissa 2000 dollaria (n.200 euroa.) Ihmisiä koitetaan suojella erilaisilta taudeilta ja sairauksilta ja esim. Metrotunneleissa kehotetaan käyttämään maskia jos on yskässä tai nuhassa sekä pesemään käsiä säännöllisin ajoin. Metroasemilla jopa kehotetaan pitämään kiinni liukuportaiden kaiteista koska niihin on laitettu antiseptista ainetta joka tappaa bakteereita.
Näkymiä kadulta

Katukokin erikoinen

Rikun netistä alennuksella varaama Hotel Panorama on todella hieno. Kirjotan todella hieno koska tämä on tosi hieno, hienoin missä oon ikinä ollut. Vähän aikaa teki mieli valehdella että just se matkalaukku mihin ollaan pakattu meidän puvut ja nahkakengät on kadonnut lentokentällä mutta loppujen lopuksi ollaan pärjätty ihan mukavasti täällä pukumiesten keskellä.  Heti kun päästiin taksilla pihaan, haki ovimiehet laukut ja toi ne huoneeseen. Palvelu on tosi ystävällistä ja meidät on kuljetettu kädestä pitäen oikestaan joka paikkaan. Me asutaan "Club harbour view" -huoneessa ja meillä on täydellinen näköala merelle ja kaupunkiin. Lisäksi meille kuuluu ilmanen Internet ja happy hour on joka pv klo 17.30- 20.00 Loungessa jossa on ilmaseksi tarjolla kaikkea pientä syömistä ja juomista. Muun muassa kaljaa saa juoda tänä aikana niin paljon kun jaksaa.

Nostin ekaa kertaa tililtäni tonnin käteistä! (10 Hong Kongin dollaria on noin  1,04 euroa eli tuo mun nosto oli vähän yli 100 euroa.) Jotkut täällä kyllä nostelee ihan oikeitakin tonneja, ihmisillä on rahaa ihan sairaasti, ainakin keskustan merkkiliikkeistä päätellen. Chanel, Dior, YSL, Prada, Gucci...mitä vaan! Ostoskeskukset on valtavia ja niitä on paljon mutta niissä on kaikki oikestaan just näitä kalliita liikkeitä joten ei oo tarvinnu kauheesti ostella mitään. Tänään oli suunnitelmissa ostaa mulle uus puhelin, mutta ei voitukaan ostaa sitä täältä, koska takuu toimis vaan Hong Kongissa ja jos puhelimeen tulis jotain vikaa, pitäisi se tuoda Hong Kongiin. Ei siis edes lähettämällä oteta vastaan. No siis jätettiin sitten sekin ostamatta.

Luksusta

Eilen oli paras päivä. Tehtiin kunnon kierros kaupungin nähtävyyksillä. Aamulla suunnattiin Ngong Pingille; 5,7 km pitkälle näköalahissille missä lasipohjainen "gondoli"- tyylinen hissi vei meidät meren ja vuorten yli ylös näköalapaikalle. 25 minuuttia kestäneellä matkalla nähtiin aivan mahtavia maisemia,  harmitti vähän kun sää oli aika pilvinen ja kirkkaalla säällä oltais nähty paljon pidemmälle. Saman reitin pystyi myös patikoimaan alhalta ylös asti ja siinä ois hyvä haaste ens kerralle.
Ngong Pingin 360 cabel hissi

Converset reissaa

Ngong Pingillä oli muutakin tarjottavaa kuin maisemat. Ylhällä vuorella oli maailman suurin pronssinen, 34 metriä korkea ja 250 tonnia painava Buddha. Buddhalle päästäkseen piti kiivetä 268 porrasta ja vaikka matka ei ollu kauheen pitkä niin kuuma ja kostea ilma sai hien valumaan kunnolla. Pystyin vain kuvitella miltä nousu tunti lihavasta brittitytöstä.
Big Buddha

Ngong Pingin ja Buddhan jälkeen jatkettiin matkaa vielä toiselle turistinähtävyydelle; The Peakille. Vanha raitiovaunu puksutti meidät ylämäkeen ja olo oli kuin vuoristoradassa. Mä en edes käsitä miten sellanen vanha raitiovaunu voi onnistua kiskomaan ittensä ja meidät ja muut ihmiset sen kyydissä niin korkealle jyrkistäkin kohdista. Voin kertoo että vähän pelotti välillä, varsinkin alas tultaessa!

Ylhällä noustiin vielä maisematerassille. Täältä nähtiin Hong Kongin pilvenpiirtäjät ja kaupungimaisemat. Samoin kuin Ngong Pingillä, oli täälläkin pilvistä mutta tämä oli kuitenkin näistä meidän täällä vietetyistä päivistä vähiten pilvinen. Kun tultiin alas näköalaterassilta, oli alatasanteella täys hässäkkä päällä. Selvisi, että samaan aikaan kun me ollaan oltu ottamassa valokuvia toisella puolella terassia, oli joku kiinalainen nainen päättänyt päättää elämänsä hyppäämällä alas keskelle aukiota. Oltiin paikalla (onneksi) vasta sitten kun nainen oli ehditty peittää nopeasti kyhätyillä rakennussuojilla mutta siltikin nähtiin miten veri valui pitkin kivetyksien rakoja viemäriä kohti ja miten sen kengät ja käsilaukku oli levinny pitkin pihaa... Mulla oli tämä nainen mielessä koko eilisen päivän ja vielä tänäänkin. Mietin sitä ja sen asioita... Mitä se teki työkseen ja miksi se hyppäs. Kun nähtiin metrossa itkevä tyttö, olin varma että se on ihan varmana joku sen tuttu joka kuuli just kuolemasta. Riku ei ottanut asiaa näin tunteella ja sen takia se onkin töissä ensiavussa. Hyi, musta ei olisi sellaseen.
Peak tram

Näkymät Peakilta Hong Kongiin

Say I love you at the Peak

Illalla oltiin vielä iltamarkkinoilla. Tää oli ihan hullua! Niin paljon tavaraa ja ihmisiä joka puolella. Torilla myytiin oikestaan ihan kaikkea mahdollista krääsästä hedelmiin ja likaisiin dildoihin. Mä ostin yhdeltä kauppiaalta pienen pronssatun Buddhan, samanlaisen mitä oltiin kattomassa aiemmin päivällä. Torikulttuuriin kuuluu tietenkin tinkiminen ja mäkin tinkasin äitin oppien mukaan varmaan ensimmäisen kerran elämässäni. Tuli ihan voittajafiilis!
Iltatorin hedelmätarjontaa

Add caption
Hong Kong oli tosi positiivinen kokemus. Varsinkin meidän Panorama hotellia luvattiin kehua ja mainostaa kaikille, joten kun tuutte ausseihin niin pitstop Hong Kongissa on hyvä valinta ja tasottaa myös aikaeroa mukavasti.

XXX

1. kuullostaa niin ihanalta..pääsispä joskus itekin käymään noin jännissä paikoissa :D "likaisiin dildoihin" hahahh ei vitsi mä nauran täällä vedet silmissä :'D

2. no siellä oli ihan kaikkee! ehkä vähän hektinen paikka lasten kanssa mutta muuten kiva :)