perjantai 22. kesäkuuta 2012

Treeniblogikirjoitus juhannustunnelmissa




Tästä biisistä lomafiilikset kaikille! 

Ensimmäinen juhannus keskellä talvea mutta ilmat on kuitenkin ilmeisesti enemmän juhannusmaiset kuin kotona suomessa. Oon täällä itekseni naureskellut kavereiden facebook postauksille, yksikin tuttu päivitti Rovaniemen aamulämpötilan olleen plus 4 astetta. Mahtavat juhannuskelit siis, pysykää liikkeellä että ei tuu kylmä!

Kunnon suomalaisten tyyliin meilläkin on mökkijuhannus! Meidän mökki on ”deluxe villa” Broadwatersissa, vähän pohjoiseen päin meidän Mermaid beachin kodista. Mikään ei kuitenkaan voita meidän suomen saaristomökkiä, saunaa, juhannuskoivuja ja oikeeta makkaraa mutta oon kyllä tosi iloinen tästäkin mökistä. Ainakin tää tuoksuu puulta ja mökiltä ja sekin on jo ihanaa. Mökki on rannassa tourist park –alueella joka muistuttaa mua lähinnä suomalaisista karavaanarialueista. Suurin osa ihmisistä nukkuu asuntoautoissa tai muissa matkailuvaunuissa mutta sitten alueella on vuokrattavana myös näitä mökkejä isommassa ja pienemmässä koossa. Me vietetään nyt rentoa mökkielämää täällä sunnuntai-iltaan tai maanantai aamuun asti. 
Mökin terassinäkymä
                                                                                
Meidän elämä täällä on alkanut nyt pikkuhiljaa normalisoitua. Saatiin hommattua jopa sohvatkin, ihanaa luksusta. Ostettiin ne viidessätoista minuutissa ihan extempore kun oltiin tiistaina menossa päiväretkelle (suunnitelmissa vain sademetsäkävelyä eikä yhtään rahanmenoa...) Mount Tamborinelle ja tuli vastaan risteys mistä pääsi tähän huonekaluliikkeeseen. ”Käännytäänkö, ei käännytä, käännytäänkö, ei käännytä – KÄÄNNYTÄÄN!” ja sohva oli ostettu.

 Mount Tamborine oli mahtava! Siellä ollessa tuntui oudolta että niin lähellä (n.30 km) meistä, merestä ja palmuista voi olla niin erilaista. Ihmiset asui ihanissa taloissa korkeilla vuorten rinteillä sademetsän keskellä. Pieniä ja mutkaisia serpentiiniteitä ajaessa meni korvat lukkoon niin noustaessa kuin laskettaessakin. Metsäkävelyllä löydettiin ihan oikea luonnontilallinen vesiputous mikä oli ihan mahtava! Meillä on kaikki kuvat tältä reissulta jo siirrettynä kovalevylle ja kovalevy kotona mutta tässä on muutamia kuvia reissulta mitkä mni on jo varmaan nähnyt facebookissa. Kivempi kuitenkin kuvien kanssa kun ilman.






Mulla on ollut jo kauan suunnitelmissa aloittaa itteni treenaaminen ihan oikeasti mutta mulla on ollut suomessa aina niin paljon omia jumppia ohjattavana että tavoitteellinen treenaaminen ei olis ollut mahdollista tai järkevää esim. lepopäivien pitämättömyyden takia. Ohjattavat tunnit häiritsi niin paljon omaa treenaamista ja kehittymistä mutta nyt oon suunnitellu itelleni oikean, tavoitteellisen treeniohjelman ilman häiriötekijötä. Odotan niin paljon että pääsen kotiin ja heti maanantaina testaamaan sitä salille. 
Hommasin tällä viikolla salijäsenyyden ja oon nyt Fitness Firstilainen! Valitsin kuntokeskukseni lähinnä ryhmäliikunnan ja sijainnin ehdoilla mutta paikka on kyllä tosi kiva ihan kokonaisuudessaankin. Gold Coastilla on yhteensä kolme Fitness Firstia ja saan käyttää niitä kaikkia niin kuin haluan. Tietenkin yritys on myös kansainvälinen mutta en oikein tiedä miksei meillä oo niitä suomessa.

Riku sai kolmen päivän tutustumiskortin ihan meidän naapurissa olevaan Jetts kuntosaliin joka on auki 24/7 ja toimii kulkukortilla. Sillä ois nyt aikomuksena liittyä sinne vaikka siellä ei turvallisuus syistä ookkaan Rikun toivomaa penkkiä tai  kyykkypaikkaa. Nämä puutteet on kuitenkin korvattu muilla turvallisemmilla laitteilla ja kun käytiin tutustumassa siellä niin siellä oli isojakin miehiä treenaamassa eli kai ne on ihan tyytyväisiä paikkaan ja sen tarjontaan.
Yleensä suomessa Riku on tullut aina mun (ja halvempien jäsenmaksujen) perässä sinne kuntokeskukseen missä mä oon toiminut ohjaajana mutta nyt kun mulla ei oo vielä työpaikkaa, on Jetts hyvä vaihtoehto. Mä liityin Fitness Firstiin nyt vain kuukausittaiseksi jäseneksi koska 12 kuukauden jäsenyyden purkaminen ei olis ollut mahdollista jos esim. olisin saanut töitä jostain toisesta kuntokeskuksesta (mikä on paljon mahdollista)  ja tällöin mä olisin joutunut maksamaan jäsenyyttäni edelleen vaikka olisin työskennellyt jossain muussa kuntokeskuksessa.

Olin mun ekalla aussiryhmäliikuntatunnilla torstaina. Oli ihana olla jumpassa niin pitkästä aikaa! Monen viikon tauosta huolimatta en ollut kuitenkaan valmis vähentämään painojen määrää ja suoraansanottuna kidutin itteni joka biisin läpi. Ennen edellisen biisin loppua päätin että vähennän tulevaan biisiin mutta kun tuli painojen vähentämisen aika, en kuitenkaan vähentänyt ja jouduin kärsiä taas vähän lisää. 
 Tunti oli mukava ja siinä oli helppo pysyä mukana ehkä siksikin että Bodypumpin kaava on jo vahvana selkärangassa. Ohjaajana kiinnitin huomiota erityisesti siihen että ihmiset kulkee salista sisään ja ulos miten sattuu ihan vaikka kesken tunnin. Ne kulki kai juomaan tai vaan muuten vain ”huilimaan” jos ei seuraava biisi miellyttänyt. En tiedä kuuluuko tämä meneminen ja tuleminen vaan ”rentoon aussikulttuuriin” mutta mun mielestä se häiritsee sekä ohjaajaa että muita asiakkaita. Se myös alentaa ohjaajan arvoa, eihän missään muuallakaan poistuta kesken toiminnan vaan ollaan aina alusta loppuun asti. Erityisesti pumpissa moni ihminen lähti pois ennen vatsalihasbiisin ja venyttelyn alkua ja kamoja ja painoja roudailtiin pois toisten maatessa lattialla. Se on aika iso paukku kun pudotat viiden kilon levykiekon toisen naamalle kesken vatsalihasrutistuksen... Meinasin kysyä tästä asiasta ja kulttuurista ohjaajalta tunnin jälkeen mutta unohdin ja nyt se on mun ens viikon missio.

Kirjotin joskus aikasemminkin siitä miten täällä aamu ja päivä aloitetaan paljon aikaisemmin kuin suomessa ja tuollakin ekat ryhmäliikuntatunnit alkaa jo klo 5.30 aamulla. Näin aikaisen heräämisen mahdollistamiseksi porukka menee tietenkin myös aikaisemmin nukkumaan ja viimeiset ryhmäliikuntatunnit salilla alkaa jo klo 17.30. Suomessa mullakin oli joskus tunti mikä loppui muistaakseni vasta klo 21.15 ja jotenkin tuntuu hassulta että puoleen päivään mennessä on ohjattu jo yli puolet päivän tunneista. Oon koittanut suunnitella mun treenaamista täällä ja haluaisin niin paljon saada toimimaan tän aamutreenaamisen myös mun kohdalla. Mietin sitä, että aamulla ryhmäliikunta toimis hyvänä motivaattorina salille lähtemiseen koska pelkkä kuntosalitreeni ei ehkä motivoi mua tarpeeksi heräämään. Aamun ryhmäliikunnan jälkeen vois illalla käydä vielä salilla itekseen tai sitten tehdä jotain muuta. Toisaalta taas tykkään kuitenkin käydä salilla iltasin koska täällä on illalla nyt niin pimeä ja kylmä ja jotenkin illat menee välillä tosi hitaasti...

Juttelin  eilen mahdollisista työkuvioista kuntokeskusken ryhmäliikunta ja personal trainer –vastaavien kanssa. PT –vastaava on suomalainen, mikä tuuri! Se kertoi muuttaneensa tänne joskus 20 vuotta sitten vanhempiensa kanssa ja kuulemma siis puhuu myös suomea. Tässä tapaamisessa puhuttiin kuitenkin kokoajan englantia koska ryhmäliikuntavastaava oli aussi eikä olisi ymmärtänyt meidän koodikieltä. 
 Mulla on mahdollisuus tehdä sekä PT hommia että ryhmäliikunnanohjausta ja sillä tavalla mä haluaisinkin työkuviodeni joskus menevän. Kun suomessa PT hommat on ainakin vielä varsin harvinaisia, täällä PT on kuntosalilla ihan tuttu näky ja niitä voi olla kymmenenkin yhtä aikaa ohjaamassa ja neuvomassa omia asiakkaitaan. Täällä kaikki Personal trainerit on yksityisiä yrittäjiä jotka vuokraa tiloja kuntokeskukselta. Mulle kerrottiin että PT:nä mä saan toimia Fitness Firstin tiloissa ja hankkia asiakkaita ilmaiseksi ensimmäiset kolme kuukautta ja sen jälkeen alan maksamaan niille vuokraa tilojen käytöstä. En tiedä montako PT:tä Fitness Firstillä on mutta vastaava kertoi että vain yhdellä heidän ohjaajistaan on university tason koulutus ja että mun koulutuksella voisin laittaa PT tunnilleni lähes minkä hinnan tahansa. Sounds pretty good for me!

Ennen kuin voin kuitenkaan tehdä täällä mitään näitä hommia, pitää mun lähettää mun koulupaperit ja muut koulutustodistukset Fitness Australialle jossa ne arvioi mun koulutuksen ja sen tason mikä oon verrattuna näiden ohjaajiin. Ryhmäliikuntavastaava oli sitä mieltä, että ennen kun mun rekisteröityminen Fitness Australialla voi mennä läpi, pitäisi mulla olla suoritettuna australialainen EA-kortti (vaikka suomalainen on kyllä voimassa ja miten ensiapu tai elvytys eroaa muka missään maassa...). PT- vastaava oli kuitenkin vähän sitä mieltä että mun suomalainen EA- kortti saattaa riittää joten täytyy ottaa asiasta selvää ennen kun maksan itteäni millekkään EA-kursseille.

Rikun työkuviot on nyt vielä vähän jäissä vaikka rekisteröinnistä näytettiinkin jo melkein vihreetä valoa. Sen pitää saada ja lähettää sinne vielä suomesta jotain työtodistuksia koska ne mitä sillä on, ei oo virallisten aussimääräysten mukaisia ja nyt siis odotellaan näitä virallisempia ja virallisella paperilla olevia työtodistuksia postissa ennen kuin rekisteröitymistä voidaan jatkaa. Asiassa voi mennä kuulemma jopa elokuun puoleen väliin asti joten mun tarvii nyt varmaan saada nopeesti omat asiani kondikseen ja alkaa kerätä perheelle rahaa suolasilla PT- hinnoilla.

Ihanaa juhannusta! Saunokaa, vihtokaa ja syökää oikeeta makkaraa munkin puolesta!

1 kommentti:

  1. Mun piti kommentoida tuohon jumpista lahtemiseen kesken kaiken, etta porukka tekee samaa myos nailla kahdella salilla, missa olen kaynyt Jenkeissa. Mun salilla on aamuisin tuplatunteja, iltaisin kahden tai kolmen jumpan setteja - lahinna arkisin. Viikonloppuisin on yleensa yksi tai kaksi aamutuntia. Mutta siis porukka tulee usein myohassa ja/tai lahtee aikaisin. Kerran yksi Zumba-ohjaaja oli sairastunut, tuuraajalla ei ollut Zumba-koulutusta joten ei vetanyt Zumbaa - puolet porukasta vain haipy joko heti tunnin alussa tai kesken kaiken ja palailivat sitten tunnin lopussa odottamaan seuraavaa tuntia. Se tuntui aika karulta, kun mun mielesta mika tahansa on parempi kuin ei mikaan, mutta nama lahtivat joko laitteille tai juoruilemaan pukuhuoneeseen 45 minuutiksi.

    VastaaPoista