keskiviikko 11. heinäkuuta 2012

Bikram Yoga


Tv:ssä mainostetaan uutta Bodytrim fat burneria... "laihdut jopa nukkuessasi". Liikunnanohjaajan vinkki: Jos haluat laihtua niin mee Bikram yogaan! Toimii takuuvarmasti paremmin kuin tv:n bodytrim. Onko kukaan nähnyt ikinä lihavaa yogia? En mäkään. Ostin maanantaina sen kymmenen päivän tutustumispassin Bikram Yoga -studiolle enkä kyllä tämän jälkeen ihmettele yhtään sitä miten kaikki joogit on niin notkeita, rasvattomia ja hyvässä kunnossa. Maanantain, tiistain ja keskiviikon 90 minuutin joogahetket 40 asteen huoneessa on ollut hikisintä ja raskainta treeniä ikinä!

Ennen maanantain ensimmäistä tuntia ohjaaja neuvoi ottamaan paikan salin takarivistä niin että voin katsoa mallia muilta joogaajilta. Mua neuvottiin olemaan juomatta ensimmäisten kolmen asennon aikana koska niiden aikana "we build the fire" ja valmistetaan elimistöä treenikuntoon. Mua varoitettiin myös mahdollisesta heikosta ja pyörryttävästä olosta kuuman salin ja liikkeiden vaikutuksesta ja neuvottiin keskeyttämään harjoitus aina jos siltä tuntuu. Ohjaajalla oli mulle yksi pyyntö: huoneesta ei saisi poistua vaan tunnilla täytyy olla loppuun asti, makasitpa vain sitten lattialla.

Voi hitsi sitä hien määrää! En oo ikinä missään jumpassa tai muussa treenissä hionnu niin paljoa. Kuumuuden takia oon joogannut mahdollisimman vähissä ja pienissä vaatteissa (en sentään bikineissä niinkuin joku raukka ekakertalainen eilen...) ja vaan näen miten hiki tippuu pisaroina matolle ja tunnen kuinka silmiä kirvelee. Kun nostan pyyhkeen matolta tunnin jälkeen, se painaa yhtä paljon kuin suoraan pesukoneesta otettuna. En epäile yhtään ohjaajan puheita Bikram yogan puhdistavista vaikutuksista koko elimistölle.

Tunnilla on ihanan rauhallinen ja keskittynyt tunnelma. Eilen ja tänään oikein odotin että pääsen päivän jälkeen rauhoittumaan ja keskittymään ihan itekseni. Jokaiseen asentoon on keskityttävä 100 prosenttisesti ja tyhjennettävä pää tyhjäksi kaikista muista ajatuksista. Muutaman kerran oon saanu itteni kiinni ajattelemasta jotain muuta mutta mä kehityn siinäkin joka päivä.

 Bikram yogan mainostetaan olevan addiktoivaa ja mä oon ainakin ihan innoissani siitä.  On niin ihana tehdä jotain uutta ja erilaista. Tunnin jälkeen on niin ihana ja rento fiilis eikä mitään paikkaa kiristä tai jumita niinkuin monta kertaa muun treenin jälkeen. Mun kymmenen päivän passi on nyt voimassa ens viikon torstaihin asti ja sen jälkeen pitää miettiä miten mun Bikram yoga -harrastuksen kanssa käy. Se on ihan törkeen kallista nyt tämän tutustumistarjouksen jälkeen; 100 dollaria kuukaudessa! Täytyy ainakin käydä testaamassa myös Fitness Firstin yoga vaikka mä oon nyt kyllä ihan rakastunut tähän.

Tässä vielä Suomen Bikramyoga.fi -sivuilta napattua tietoa Bikram Yogan hyödyistä.

  • Polttaa tehokkaasti rasvaa
  • Säätelee veren kolesterolia
  • Lämpö auttaa venymään ja aikaansaa suuremman joustavuuden nivelsiteissä, lihaksissa ja jänteissä.
  • Helpottaa kroonisia sairauksia ja tapahtuneita loukkaantumisia
  • Hiussuonet laajenevat lämmössä hapettaen paremmin solut, kudokset ja lihakset
  • Auttaa poistamaan kuona-aineita ja elimistön myrkkyjä
  • Pintaverenkierto parantuu
  • Aineenvaihdunta nopeutuu
  • Vahvistaa itsehillintää, kontrollia, keskittymistä sekä voimistaa päättäväisyyttä
  • Sydän- ja verisuonielimistön täydellinen työstö
  • Hermoston toiminta paranee
  • Hidastaa vanhenemista

Suomessa ainakin Helsingissä voi harrastaa kyseistä yogamuotoa.

Namaste.





























































































































































 












































































 


 







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti