tiistai 17. huhtikuuta 2012

Finnish design

Jotain hyötyä oli käydä koulu loppuun; äiti ostaa mulle yhdistettynä synttäri-valmistujaislahjana ihanan Marimekon Merimies-laukun! Tästä tuli heti mun käsimatkatavaralaukku! Mahtuukohan sinne läppäri?

 Mä oon kassi-ihminen. Oikein "kassialma" sanoisinko. Eteisen oven kahvassa roikkuu varmaan kymmenen erilaista kangaskassia, viimesin hankinta on uusi MAKIA:n kangaskassi, jossa yksinkeraisesti vaan lukee MAKIA isolla keskellä. Vien Australiaan suomalaista designia ainakin näin laukkujen muodossa; Marimekkoa sekä Makiaa. Sillä tavalla joku tarkka suomalaisihminen voi sit bongata mut sieltä kaikkien muiden joukosta. Jotkut kaverit laskee rahojaan uuteen, satojen eurojen hintaseen Chanelin nahkalaukkuun ja ostelee niitä lentokentiltä halvempien hintojen perässä. Mä en oo ikinä haaveillut kalliista nahkalaukusta ja jotenkin nämä kassit on paljon käytännöllisempiäkin ja niin vaan mun tyylisiä.. vai voisko joku kuvitella mun olalle kamelinruskeaa Chanelia kultasine koristeluineen? En mäkään.



Finnish design ostoslistalla on vieläkin ne Finlaysonin muumilakanat jotka haluan viedä mukanani. Jyväskylässä on ainakin ihana Finlaysonin myymälä ja mä käyn ostamassa lakanat sieltä heti kun vaan pääsen sinne. Noita lakanoitakin on niin montaa eri kuosia ja väriä, mutta mulla on nyt kuitenkin toivelistalla sellaset aika neutraalin väriset (mustat tai ruskeat), vähän aikuisempaan makuun olevat muumilakanat. Tietenkin tässä käy niin, että kun meen sinne myymälään, niin tuun hulluksi niistä ihanista väreistä ja tuon kotiin jotain ihan muuta mitä oon nyt suunnitellu... Finlaysonilta on lähdössä mukaan muutakin muumikamaa, nimittäin lahjoiksi saatuja muumipyyhkeitä. Osa näistä on jo nyt käytössä olevia ja osa on varastoitu uutena Seinäjoelle.

Yks Finnish design riesa on noi muumimukit joita mä omistan koko sarjan. Pyyhkeet, lakanat ja laukut saa vielä suhteellisen mukavasti ja kivuttomasti mukaan, mutta astioiden pakkailu onkin sitten vähän eri juttu. Mä oon nyt päättänyt, että vien sinne muutaman lempparimukin hyvin pakattuna ja loput saa jäädä mummolaan varastoon. Riku ehdotti tähän, että laitetaan jokaiselle meitä moikkaamaan tulevalle ihmiselle muutama muumimuki matkalaukkuun, niin hetken päästä meillä on koko sarja kuljetettuna yksitellen perille. En mä tätäkään ideaa oo kuopannu, ihan hyvä idea sinänsä.

Lisäksi mä haluaisin pakata vielä mukaan ainakin mun Luhdan ihanan ja täydellisen päiväpeiton sekä Iittalan Kivituikkuja. K-kaupoissa on nyt menossa uusi keräilykampanja (apua, unohdin ottaa eilen leimat!!), missä voi sitten leimoja tarpeeksi keräiltyään ostaa puoleen hintaan Iittalan kivituikkuja tai ihania Kastehelmiastioita. Mä aloin innoissani keräillä taas leimoja, mutta Rikun mielestä me ei tarvita enää yhtään kivituikkua eikä kastehelmeä ainakaan tässä tilanteessa. En kuitenkaan masennu tästä, vaan kerään leimoja siltikin... Voin antaa täyden leimalapon vaikka sitten äitille yllätyslahjaksi, vähän niinkun vaihtokaupaksi uudesta Merimiehestä!

Tätä kirjoitellessani huomaan, että onpa vaan kertynytkin tavaraa ja nimen omaan tätä suomalaista designia. Monet jutut on jo monta vuotta vanhoja, mutta ne on edelleenkin, vuodesta toiseen ihmisten suosimia ja haluamia. Äitin kans juteltiin just tuosta Kastehelmestä ja siitä, kun äiti oli nyt ottanut mumman vanhat kastehelmet käyttöön. Olipa se sitten se Chanelin laukku tai Finlaysonin lakanat, oon kyllä sitä mieltä, että tiettyihin asioihin budjetoiminen kannattaa, koska jotkut asiat ei vanhene ikinä.

Rikun mielestä mä oon maailman suurin mummo kun ostin Marimekosta kirjan sen takia, että saan merkitä siihen kaikkien osoitteet ja syntymäpäivät. Mummot täyttää "allakkaa"  ja nykyään tällaset hommat hoidetaan kuulemma facebookissa. Tottahan tämäkin, mutta mun mielestä on vaan ihana koristella pientä kirjaa ja kantaa sitä mukana joka paikkaan (esim. Australiaan). Nyt mun keltaseen pieneen kirjaan on merkattu mummomaisesti tärkeimmät osoitteet ja synttärit, aika moni teistä lukijoistakin on varmasti siellä :)



1 kommentti:

  1. Jes, en ole ainoa jolla on Arabiat ja muumit mukana ulkomailla! Varaudu siihen että muumimukeja tullaan ihmettelemään paljon :)) Varsinkin kun laitat ne kahvipöytään aikuisille!

    VastaaPoista