lauantai 8. syyskuuta 2012

Have a sushi break!

 Huom: Tämä on 100 % sushi -päivitys!

Uutena sushin rakastajana pääsin tänään itse mestarin oppiin. Oon jo muutaman viikon ehdotellut Rikun isälle sushi -treffejä ja tänään se on tapahtunut; musta on tehty sushikuningatar. Taas varoitus sushin ystäville; ei kannata lukea tämän pidemmälle, eikä ainakaan kattoo kuvia = varma sushinälkä.

Oon ollut hirveen varovainen siitä mistä ostan sushini koska kuulemma joka paikassa on oma tyylinsä tehdä sushi ja siksi oon halunnut syödä vaan ite hyväksi todettua. Oon ollut lähes uskollinen mun ensimmäiselle sushi -takeaway kioskille mutta viimeaikoina oon uskaltautunut laajentamaan reviiriä myös kolmeen muuhun sushi -ravintolaan ja täytyy sanoa että mun mielestä se on ollut lähes yhtä hyvää joka paikassa.

Entäs kotisushi sitten? Voiko se maistua samalta, onko se hyvää, eihän me olla japanilaisia... Voi taivas miten hyvää! Mun lemppari oli tänään kananmuna-avocado sushi joka saattaa kuulostaa ehkä ei niin hyvältä mutta oli oikeesti niin nami. Se oli mun ensimmäinen kananmunaa sisältävä sushi ja ihmettelinkin kananmunaa täytteenä mutta kuulemma Japanissa se on loppujen lopuksi vissiinkin aika yleinen sushi täyte/ sushin kaveri.

Mun tämän päivän sushi -tarina alkoi aika helposti koska Risto oli jo keittänyt sushi -riisin sekä tehnyt ja pilkkonut kaikki täytteet valmiiksi. Mulla oli siis helppo homma lähinnä vaan kasata ja pyöritellä sushit syömäkuntoon. Mä vihaan ruoan laittoa ja meidän perheessä tehdään ruokaa lähinnä siksi koska se pitää meidät hengissä mutta tää oli hauskaa. Ihan eri juttu kun kuoria perunoita...

Kuvattiin pieni kuvasarja mun ensimmäisen sushirullan tekemisestä. Tervetuloa Lauran sushikurssille!

 


Tästä lähdettiin! Niin kuin jo kirjoitinkin niin mun ensimmäinen sushi kokkaus oli tehty mahdollisimman helpoksi ja varmaksi (ei turhia pettymyksiä) joten riisi sekä muut täytteet oli tehty jo valmiiksi. Gurun mukaan onnistuneen sushin perusta on kunnolla valmistettu riisi. Sen pitää olla tahmeaa ja hyvin kasassa pysyvää jotta sushista tulee kiinteä ja hyvä. Riisi myös maustetaan mitä mä en tiennyt. Eka miinus. Seuraava Riston sushi -vinkki on viety kuulemma Japaniin saakka. Sushin pyöritys rulla kannattaa kääriä kelmuun ja näin se pysyy parempana ja helpommin siivottavana.


Seuraavaksi hommiin! En tiedä mikä tuon sushi -työkalun oikea nimi on mutta sanottakoon sitä vaikka sushi -rullaksi. Rullan päälle laitetaan merilevä -levy jota ei mun yllätyksekseni käsitelty mitenkään. Olin varma että ne laitetaan "likoon" vähän samaan tyyliin kuin liivatelehdet mutta taas miinus mulle.


Seuraavaksi riisiä. Sitä piti laittaa alareunasta vähän yli puolen välin tasaisesti reunoihin saakka. Riisi kuuluu asetella merilevän päälle kevyesti ilman painelua tai muuta runttaamista. Taas ois mulle tullut miinus. Kolmas miinus.



Täytteiden valinta oli parasta. Täytteet asetetaan riisin keskelle reunoja myöten. Ensimmäisessä kuvassa kylmäsavulohi-avocado-salaatti -täyte ja toisessa kuvassa tonnikala-avocado-salaatti -täyte. Gurun mukaan sushi keittiössä kuormasta syöminen on kiellettyä, sormien nuoleminen kuitenkin sallitaan!


Seuraavaksi vaikein osuus; sushin rullaus, johon tarvittiin jo mestarinkin apua. Ei otettu lähikuvaa kääntämisestä mutta nyt sushin alareuna käännetään riisin yläreunan kohtaan ja aloitetaan rullaus...Tämän enempää mä en osaa tätä avata.


Kun ollaan saatu sushi pakettiin, rullataan sushia käsien välissä ihan kevyesti painellen. Taaskaan ei runtata niin kuin ei riisi -kohdassakaan! Tämän jälkeen sushipötkö on valmis. Sushi kannattaa asettaa odottamaan leikkausta niin että saumakohta jää alas päin. Samalla myös merilevä imee kosteutta riisistä ja täytteistä.


 Viimeiseksi vielä sushi paloiksi tietenkin japanilaisella veitsellä (varmaan Fiskarskin toimii tässä). Sushi leikataan siistein rauhallisin vedoin niin että sitä ei taaskaan runtata lintaksi (kolmas kerta). Gurun vinkki; veitsi kannattaa huuhtoa joka sushin välissä jotta leikkaaminen on helpompaa ilman tahmaa.

Lähes täydellisiä


Pirjon tekemät Nigirit
Ready to eat?

Viimeisenä sushi breakin kohokohtana oli tietenkin tämä: Uusi Scandimaniac Chef menopeli joka on meidän käytössä seuraavan kahden viikon ajan. Kyllä mä mun mielestä tämän päiväisen sushi kokeilun perusteella oonkin aika scandimaniac chef.



 Kiitos Risto ja Pirjo!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti